SCK

Tips för roligare cykelträning

CykelträningVill man komma i form och eller bli en bra cyklist så finns det inga genvägar – det gäller att träna, träna och åter träna. Att nöta mil efter mil. Den som säger att inte det blir tröttsamt emellanåt, den talar förmodligen osanning!

För att träna hårt, det är något som tar på, även om man är en riktig träningsfreak så har man perioder där det går tyngre, eller så är man inget träningsfreak men tränar ändå hårt för att nå sina mål. När träningen är hård och tråkig så är det smart att använda sig saker som sporrar en och distraherar dig litegrann från att känna smärtan och hur jobbigt det är. Vi tänkte ge ett par sådana tips.

Musik eller Podcast

Att ha på sig ett par hörlurar med någon bra och peppande musik är för många ett riktigt måste. Dels så ger musik man tycker om en liten extra peppande kick och gör dig mer taggad. Dels så distraherar det dig lite från den tunga träningen. Ungefär samma sak gäller med Podcasts eller ljudböcker. Man kan försvinna in lite i handlingen och koncentrera en del av hjärnan på det istället för smärtan från träningen.

Runkeeper

Runkeeper är en app som inte bara kan användas till jogging eller promenader, utan även exempelvis cykling. Det är helt klart väldigt sporrande att få se hur långt man cyklat, hur många kalorier man har bränt och dessutom se tiden och jämföra den med förra gången man körde samma sträcka. Utöver detta så kan man även få se kilometertider, snitthastighet, hur mycket man har cyklat uppåt – och så vidare.

  • In Tips
  • October 2, 2014