SCK

Kost för träning

I Sverige råder nu en hälsotrend som påverkar både unga som gamla. Det har helt enkelt blivit trendigt att tänka på hälsan.

En stor del av att leva hälsosamt är att träna och det finns många fördelar med att träna just cykling på en regelbunden basis. För det första är det bra för din allmänhälsa och påverkar hur du känner dig såväl mentalt som psykiskt. En annan stor anledning till att många tränar är så klart också att få en vältränad kropp. Viktigt för all träning är att äta rätt, oavsett om du tränar för att delta i cykellopp eller bara för att förbättra allmänhälsan.

Nyttig mat

Kost ger resulat

Om du tränar hårt men inte äter rätt kommer resultaten att utebli, det gäller både om du äter för mycket och onyttigt och om du äter alldeles för lite. Efter ett träningspass är det viktigt för kroppen att få i sig näring som huvudsakligen ska bestå av protein. När du tränar dina muskler bryts de tillfälligt ned för att sedan återbyggas starkare, det är då musklerna behöver rätt näring för att kunna bli starkare. Många använder sig av proteintillskott för att få i sig rätt mängd protein direkt efter träning. Det kan vara lätt att tro att kosttillskott bara är för kroppsbyggare men så är inte fallet. Om du exempelvis håller på med så fysiskt krävande sport som cykling faktiskt är kan det vara något som hjälper dig mycket. Är du på jakt efter högklassiga proteintillskott finner du sådana på bland annat Highwhey. Du hittar dem under kosttillskott i navigeringen. Deras produkter innehåller vassleprotein samt en god dos av de dagliga vitaminer vi behöver.

Om du vill gå ned i vikt kan det vara en bra idé att skära ned på kolhydraterna och äta mer grönt. Ska du bli riktigt bra på cykling bör du dock ställa om din kost i det långa loppet. Kolhydraterna spelar en viktig roll i uthållighetsträning. Ät gärna mycket pasta med någon proteinkälla så som kyckling innan ett cykellopp och du kommer känna att du orkar mer.

  • In Tips
  • June 15, 2014